خط تیره

یا فتاح

امشب 13/7/1390 شب  چهارشنبه است ببخشید که نمی تونم زیاد بیام و مطلب بنویسم اخه منم از بر و بچه های کنکوریم

خوب دیگه کنکورم واسه خودش این چیز ها رو داره دیگه ولی سعی میکنم که هر روز یه چیزی بزارم  الان هم که دارم مطلب رو میذارم داره اذان مغرب پخش میشه  پس حالا که وقت نماز هم هست بزارید یه مطلب درباره ی نماز بذارم  که انشالله زودتر به نمازم برسم

اثار تربیتی نماز                                                                                      

انسان حریص و کم طاقت افریده شده است(ان الانسان خلق هلوعا)

هنگامی که بدی به او برسد بسیار جزع و بی تابی می کند(و اذا مسه الشر جزوعا)

و هنگامی که خوبی به او رسد از دیگران دریغ می دارد(واذا مسه الخیر منوعا)جمعی از مفسران (هلوع)را به معنی حریص و جمعی به معنی کم طاقت تفسیر کرده اند.

بنابراین تفسیر اول در این جا به سه نکته ی منفی اخلاقی در وجود این گونه انسان ها اشاره شده است (حرصو جزع و بخل )

بنا بر تفسیر دوم به دو نکته ی جزع و بخل اشاره شده است.زیراایات دوم و سوم تفسیری است برای معنی هلوع.این احتمال نیز وجود دارد که هر دو معنی در این  کلمه جمع باشند.چرا که این دو وصف لازم و ملزوم یکدیگرند.ادم های حریص غالبا بخیل اند و در برابر حوادث کم تحمل و عکس ان نیز صادق است.

شکل ظاهری و باطنی انسان                                                                     

اکنون این سوالها مطرح می شود که اگر خداوند انسان را برای سعادت و کمال افریده چگونه در طبیعت او شر و بدی قرار داده است؟وانگهی ایا ممکن است خداوند چیزی را با صفتی بیافریند و سپس افرینش خود را مذمت کند؟

واز همه ی اینها گذشته قران در ایه ی 4 سوره ی تین صریحا می گوید (ما انسان را با بهترین صورت و ساختمان افریدیم) مسلما منظور این نیست که ظاهر انسان خوب و باطنش  زشت و بد است. بلکه کل خلقت انسان به صورت احسن تقویم است و همچنین ایات دیگری که مقام والای انسان را می ستاید با ایه ی مورد بحث چگونه سازگار است؟

پاسخ همه ی این سوالات با توجه به یک نکته روشن  می شود و ان این است  که خداوند نیرو ها  غرایز و صفاتی در انسان افریده است که اینها بالقوه وسیله ی تکامل ترقی و سعادت او محسوب می شوند.

بنابراین صفات و غرایز مزبور ذاتا بد نیستند بلکه وسیله ی  کمال او هستند. اما هنگامی که همین صفات در مسیر انحرافی قرار گیرند و از انها سوئ استفاده شود مایه ی نکبت  بدبختی شر و فساد خواهد بود .

فی المثل همین حرص نیرویی است  که به انسان اجازه نمی دهد به زودی از تلاش و کوشش باز ایستد و با رسیدن به نعمتی سیر شود . این عطش سوزانی است که بر وجود انسان مسلط است. اگر این صفت در مسیر تحصیل علم و دانش  به کار افتد و انسان حریص در علم و یا به تعبیر دیگر تشنه و عاشق بی قرار علم باشد مسلما مایه ی کمال اوست. اما اگر حرص در مسیر مادیات به کار افتد مایه ی شر و بد بختی وبخل می شود .

به تعبیر دیگر این صفت شاخه ای از حب ذات است و می دانیم حب ذات چیزی است که انسان را به سوی کمال می فرستد .

اما اگر در مسیر انحرافی واقعد شود  به سوی انحصار طلبی  و بخل و حسد و مانند ان پیش می رود .

سپس اشاره می کند که نماز گزاران از این اوصاف رذیله مبرا هستند <الا المصلین> مگر نماز گزاران.

<<انسان حریص و کم طاقت افریده شده است . هنگامی که بدی به او برسد از دیگران دریغ می دارد مگر نمازگزاران.>>

/معارج/19 تا 23 

 

                                    راستی روز نیروی انتظامی هم مبارک


[ سه شنبه 12 مهر 1390 ] [ 09:27 ب.ظ ] [ رها صالحی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
بک لینک
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic